måndag 8 februari 2010

Atonement

Under det att P var ute och roade sig på en utsåld burleskig fest - iförd bland annat en snygg lila korsett som jag nödtorftigt lyckades snöra på henne - så låg jag hemma på soffan och såg på film. Där emellan varven när ögonen hölls öppna.

Råkade alldeles i misstag hitta en kanal där filmen Atonement visades, en film som hör till kategorin bör ses, men som hittills förblivit osedd.

Utan att lägga ut texten desto mera så vill jag fästa uppmärksamheten vid en av huvudpersonerna, Briony Tallis, eller rättare sagt Saorsie Ronan som gör rollen som Briony. En fruktansvärt stark rollprestation av en skådespelare som knappt hunnit fylla 13 när filmen spelades in. Exakt samma ålder som hennes rollfigur är i när händelserna rullar iväg.

För se, det är med en omutlig, hemligt förälskad 13-årings logik i botten som historien får sin början, och sedan spårar ur.

Försoningen? Ja, den äger rum i det litterära eftermäle som Briony ägnar de inblandade drygt 60 år senare, i sin självbiografiskt färgade roman.

Ian McEwan skrev boken som är förlaga till filmen. Den tål nog också säkert läsas, jag blev inte så tagen av hans senaste bok Chesil beach men nu får jag väl så lov att ge honom en chans till.

Inga kommentarer: