onsdag 24 februari 2010

Jesusskrivstil

I en skolbok i den indiska delstaten Meghalaya återfinns en bild av Jesus med ett ölstop och en cigarrett. Detta meddelas oss via Dagens Nyheter, och som sig bör så rödglödgas kommentarfälten under artikeln.

Som vanligt är jag mest förundrad över den energi med vilken folk orkar diskutera huruvida det är ok, eller blasfemi, eller humor, eller poltik det är att sätta en pint i handen på glansbildsjesus och trycka bilden i en skolbok.

Det där med skolboken tycker jag är kul. Det är nämligen en bok med övningar i skönskrivning, det förhatliga ämnet skrivstil som det hette på den tiden när min piktur skull transponeras till aldrig tidigare skådade, skönare höjder.

Jesusbilden illustrerar ordet Idol. Var och en kan fritt skriva in de givna betydelserna.

Möjligen hade min skrivstil rönt ett bättre öde om också våra övningshäften haft oväntade och obskyra bilder i färg. Det var en pina att med kramp i hand försöka följa först de svagt prickade linjer som satts ut för att stöda bokstavskonstruktionen, sen på egen hand åstadkomma skapliga figurer där blyertsstrecken inte skulle skära några onödiga linjer, ej heller lämnas fritt svävande ovanför hjälpstrecken.

Lika illa skriver jag idag men nu är jag vuxen och kan skita i det. Skönt.

Inga kommentarer: