tisdag 23 september 2008

I gropen

Startgropen, that is. Om några timmar går flyget till Göteborg, imorgon tar vi fram arbetshandskarna och börjar fixa till vår utställningsmonter, och på torsdagen börjar spektaklet. Trots att det är en ren och skär arbetsresa ser jag fram emot att åka iväg. Jämfört med det dårhus som Helsingfors bokmässa innebär (2 scener och 194 medverkande) är allt mera hanterligt under Bok och bibliotek: färre kvadratmetrar och färre författare. En scen.

Och en helvetisk mängd litteratur och allt, allt, allt är på svenska - nåja, nästan allt. Min strategi är att ta med mig en liten mängd kontanter när jag går runt, många av de mindre förlagen tar bara kontanter, och då blir det inte bokshoppat för mycket.

För två år sedan hade jag 15 böcker med mig i resväskan när jag kom hem. Mest lyrik - litet till det yttre formatet, och inte så dyrt. Fast det känns sorgligt att se dikterna slumpas bort efter bara ett par år, så känner jag att jag drar mitt strå till stacken med att erbjuda dem ett nytt hem.

Vi hörs litet senare.

Inga kommentarer: