lördag 28 mars 2009

Vattenämne?

I nåt slags allmänt utslag av sinnesförvirring så har jag gått och blivit lägenhetsägare. Jag har förvisso alltid varit av den åsikten att om man ska ägna sig åt impulsköp, så ska det ske med eftertryck (till detta räknas inte att i andanom köpa ett trepack trosor från Seppälä eller en begagnad cd med Michael Bolton - det sistnämnda torde enligt grundlagen vara belagt med spöstraff och leder till ett omedelbart avlägsnande av all apparatur som förmår avläsa och spela upp ljudfiler hos köparen).

Så nån gång i maj, när denna fimbulvinter förhoppningsvis nått sitt slut, så drar flyttlasset till knutarna kring Helsingfors stadsfängelse i Hermannstad och vi skuddar tölöstoftet av sandalerna. Är fortfarande tämligen förbryllad över det som i annonsen kallades för "vesiaihe (pieni puro)" och som enligt alla konstens regler ska uppenbara sig på vår lilla bakgård när snön försvinner.

Jag har två kvadratmeter gräsmatta och vesiaihe. Jag vet inte vad vesiaihe är, men skit i det, om några månader sitter jag på min egen minimala ägandes terrass och dricker nåt gott alkoholhaltigt och stirrar ut över ett fängelsekomplex.

6 kommentarer:

mia sa...

wow. imponerande. och framförallt grattis. och jag hoppas att det verkligen är på gården som vesiaihe finns... inte för att jag vill måla fan nånstans alls, speciellt inte i närheten av fängelset. hur som helst. mycket nöje med det alkholhaltiga.

Lisen sa...

Ja, vi har ju som sagt inte sett vesiaihe ännu. Kanske de nuvarande ägarna flyttar in det innan de flyttar? Eller kanske de förvarar det under sängen. Ingen vet. Annars känns det bra.

Hon som lägger puzzlet sa...

Grattis Husky!

Roligt med beslutsamhet och kraft och vilja och snabba beslut! Här, gjorde jag för ett år sedan - samma snabba beslut. Såg min nya plats endast 1 gång i april 2008 !! Och beslöt mig.. Spännande, roligt. Och intuitionen höll.

Det var ett jättebra beslut. Jag trivs bakom mina murar.
Helt frivilligt:-)

- Jo, här har jag murar runt min bostad! Och jag kan gå här i evaskrud om jag behagar:-) Men jag är nog blygare än så.

Men tulpaner och annat trevligt trivs här i värmen:-)

Också Lycka till med bofinkar och sånt!

Katarina sa...

Hittade hit :)

Grattis till ny bostad med vesiaihe etc...

Vad är vesiaihe?

Basse sa...

Eftersom vi har sålt vår lägenhet och tänker bo på hyra till nästa, var vi och tittade på en hyreslägenhet, även den med utsikt över stadsfängelset. Jag tror att vi annars tagit den, men avsaknaden av närbelägna grönområden fick oss som BARNfamilj att tveka. Och det vete mårran varför dom täckt alla golv i lägenheten med körsbärsfärgad laminat?

Lisen sa...

Katarina: vesiaihe är nåt slags liten damm / pott med en liten pump i. Ska studera underverket i morgon...

Basse, kan inte ert / era barn leka på fängelsegården eller nåt? Körsbärsträlaminaten spred sig som en farsot under det arla 2000-talet. Nån importör hade säkert ett megaparti svinbilligt och krängde eländet vidare till alla som på enklast möjliga vis bara ville dölja sina skamfilade linoleummattor.