måndag 6 april 2009

JohoNähä!

Nu skulle det finnas ett och annat att säga om den Hbl- slash kultur- slash kulturjournalistikdebatt som Merete Mazzarellas bloggar stått värd för och som tycks ha sammansmultit med Jonas Thentes drapor om den specifikt fisv punktknullardispositionen till en enda skön röra, men jag orkar faktiskt inte.

Låt det ta hus i helvete. För det finns tendenser att ta sig själv på ett alltför högtidligt allvar, det finns positioner att bevaka och det finns kontrollräder som måste utföras så att alla rättar sig i ledet. Eller så låter man eruptionen spruta på tills det är klart.

Sen orkar jag inte heller med de affekterade utropen om narcissism!, kaffebordsdiskussion!, illa skrivet! som haglar över bloggandet som fenomen. Gärna av folk som inte läser bloggar.

Jag säger så här: telefonen är ett ONT TING. Folk säger korkade saker i den. Den borde förbjudas. Gud bevare oss.

Om det mot förmodan finnes nån läsare här (ni båda!) som liksom jag tror att en blogg kan vara en förträfflig plats att prata litteratur och kultur och vad f*n som helst på, så tycker jag att man kan bekanta sig med exempel dessa bloggar(e), utan att vare sig behöva idiotförklara sig själv eller nån annan:

Bernur
Bodil Zalesky
Malte Persson
Eva Ström
Katarina Gäddnäs

Det finns flera. Men här brukar jag börja.

10 kommentarer:

JPvE sa...

Tack, så sant som du sagt, man blir mest matt ...

Lisen sa...

Mmm. Men ibland så är det väl bra att folks blodtryck skjuter lite i höjden. Så märker man att folk lever. Fast allt kanske bara är reflexer från förlängdafinlandssvenska ryggmärgen, vad vet jag.

Basse sa...

Din andra läsare rapporterar att han lever!

Lisen sa...

Check. Tack, Basse.

Basse sa...

Jag är litet imponerad av din blogg.

Lisen sa...

Bloggen är en säkerhetsventil. Annars måste jag döda nån. Typ. I min tur är jag grymt imponerad av ditt sätt att teckna, och hoppas att få läsa ditt nya album småningom!

när det börjar sa...

Tre stycken läsare. Naturligtvis.

Lisen sa...

Shit, nu har jag överskridit den läsarkvot på 2 pers som jag blivit tilldelad av Folkhälsan.

Siv sa...

Fyra läsare. Men jag lider av amningshjärna så jag tänker inte försöka säga något klokt om litteraturdebatt eller kultur i allmänhet. Men jag gillar din blogg, det gör jag.

Lisen sa...

:-) kul att höra av dig!