söndag 12 september 2010

Vad skulle man göra då, då?

Om jag någonsin hamnade på en öde ö, vilket är osannolikt, och om jag, vilket är så osannolikt att Finland nog till och med fått en kvinnlig ärkebiskop innan det händer, vore tvungen att välja en finlandssvensk författare jag ville ta med mig, så måste det nog bli Susanne Ringell.

Varför? Därför att jag tror att vi skulle ha väldigt rolig under tiden vi väntar på att bli räddade. Vi skulle röka, dricka vin och hitta på roliga ordlekar, sitta upp för länge och beundra alla småkryp som omgivningen torde bjuda på.

Susanne Ringell är väldig intressant att lyssna på (att jag tycker om hennes sätt att skriva är självkklart), hörde henne och maken Anders Larssson i ett radioprogram som behandlade det där med att inte ha barn. Vilken lisa för själen att få lyssna till sensibla och sensitiva människor tala om ett svårt ämne som detta.

Vi skulle också äta mycket choklad och skriva katthoroskop. Det sistnämnda har alltid varit en dröm för mig. Tror att Susanne R kunde komma med ovärderliga tips gällande detta.

Inga kommentarer: