fredag 29 maj 2009

Privatisera mera!

Helsingfors stad vill göra två flugor på smällen, spara pengar och uppmana folk till entrepenörskap genom att skära bort hundratals svenska dagvårdsplatser, förtäljer dagens Hbl.

Strålade idé! Även om jag själv inte har barn så kan jag ju inte annat än gripas av en oemotståndlig iver att starta eget. Den inneboende entrepeneuren i mig river i bröstet och vill ut. Nu är frågan bara vad man ska rikta in sig på!

Uppslagen infinner sig som flugor runt ett svinhus i Jeppo en het julidag och jag vill bara dela med mig av några:

Jag vill ha en egen spårvagn. I detta entrepenörskap ingår också att jag köper upp banan mellan Hauhoparken och Estnäsgatan, en sträcka som nu trafikeras av 7A, sen kör jag till jobbet varje morgon vid åttasnåret, parkerar vagnen i trakten av riksarkivet och vänder hemåt efer fyra. Passagerare tas upp i den utsträckning jag orkar bry mig. Verksamheten är reklamfinansierad, jag snor de kunder som Peppar.fi ska dra in 700.000 e i året på genom finlandssvensk, eh, vuxenunderhållning med kända svensksinnade profiler.

Preventiv friskvård. Jag har inga problem med att upplysa folk om att de är för feta, äter fel, röker och dricker för mycket och ska röra på sig mera. Efter att jag och klienterna gemensamt fastställt problemets art, så upplyser jag dem vidare om att de ska ge fan i att äta kebab, röka, supa och sitta hemma och titta på all skit som kommer på tv eller porrsurfa, utan istället äta grönsaker och börja stavgå. Förbannade apskaft.

Koordineringen av min nyskapande religionsundervisning. Religionsundervisningen är liksom det mesta som folk lär sig i skolorna helt överflödig (med undantag för läsa, skriva, de fyra räknesätten och sexualundervisningen). Vi lottar ut olika trossamfund och religiösa kotterier och sekter som gärna tar emot nya adepter och skickar eleverna dit. Religionslärarna sparkas och staden sparar multum. De nya proselyterna kan hänge sig åt att sprida respektive glatt budskap till varandra. Så lär skoleleverna känna en mångfald av läror.

Jag fakturerar gärna för konsulttjänsterna. Om nån förser mig med Helsingfors stads faktureringsadress löser vi detta på ett litet kick.

2 kommentarer:

Basse sa...

Jag tror att hot att dra in på dagvården alltid är skenmanövrar. Egentligen vill tjänstemännen spara bort nåt annat och börjar med att hota daghemmen.

- Nej! Inte våra daghem! ropar föräldrarna och får politikerna med sig.

- Aha, men då måste vi skära ner på X istället, säger stadens tjänstemän, vilket var deras plan från början.

- Gör det, bara ni inte rör dagvården, säger lättade föräldrar och politiker, dragna vid näsan.

Lisen sa...

Mycket möjligt att det är så. Vips stänger de några avdelningar på nåt servicehem istället...