måndag 7 juni 2010

Berlinresans top 3

Det var angenämt i Berlin som visade upp en grym sommarvärme blandad med behagliga fläktar. Vi bodde precis bredvid Spittelmarkts metrostation (linje U2, alla lata turisters favorit) och rörde oss på stan så där när det kändes som att det behövdes. Ibland räckte det med en skuggig uteservering i DDR-stil.

Ja, och resan blev riktigt lyckad trots svärmors djupa suck på morgonen strax innan vi skulle åka iväg. Voi, kun oltais jo kotona. Lägg till några extra suckar och en fallande ton i stämman så har ni bilden klar för er.

Om tyskarna hade haft en föraning om hur brutalt jag skulle komma att misshandla deras modersmål så skulle de sannolikt ha varit av exakt samma åsikt.

Några höjdpunkter från resan vill jag dock nämna.

1. Såg den största räv jag nånsin i mitt liv sett, 20 meter från hotelldörren (vi bodde alltså i Stadtmitte) halv 12 fredag kväll. Den glodde tillbaka på mig och tassade lugnt iväg.

2. En riktigt brutalt ful frisyr på restaurang Noah's uterserverving vid Wittenberg-platz. Jag kunde inte sluta stirra. Förlåt. Ibland får jag en släng av autism när blicken fastnar på nåt riktigt mindblowing. Ja, det var den berömda takataukkan / hockefrillan / mulleten. I rött. Illa klippt. På en dam.

3. Svärföräldarnas upptäckt av de goda bakverken vid hotellfrukosten. Ostkaka för svärfar, äppelkaka för svärmor. Allt dränkt i stora mängder vaniljsås. Också ostkakan.

Om nån råkar ha vägarna förbi kan jag tipsa om bokhandeln som finns i muren under järnvägsspåret vid Savingy-platz: konst, film, arkitektur, grafisk design, allt i farligt läckra böcker som utgör en ren fasa för plånboken. Inte de enskilda böckernas priser utan det faktum att man knappast kan gå ut med endast en eller ens två böcker i handen. Köpte bland annat en bok om hur man viker lustiga pappersgubbar. Återkommer till det om det börjar se skapligt ut.

I annat fall tänker jag låtsas som om jag aldrig nämnt den.

2 kommentarer:

Hon som lägger puzzlet sa...

Ser fram emot en bild på pappergubbarna.. :-)

Lisen sa...

Får tjuvträna lite först misstänker jag...