torsdag 20 november 2008

Öronnäsahalspoliklinisk blues

Nu har jag ringt åtta gånger till öronnäsahalspolikliniken innan någon svarade. Jag ringde på den telefontid jag blivit tilldelad, inom den tidsrymd jag blivit ombedd att ringa, rätt jävla dag och allt, men jag vet fortfarande inte vad min fina bakterieodling möjligen uppvisar för egenheter. De ska ringa tillbaka. We'll see about that.

Om de hittar några lustigheter i odlingen så måste jag börja på en antibiotikakur, min operation är inprickad till den 25.11. Förutom att den opererande läkaren - och framför allt anestesiläkaren - inte tycker om att söva folk vars lungkapacitet är kraftigt nedsatt, så vill de inte heller gräva alltför mycket i bihålor som innehåller bakterier.

Efter 12 dagar på relativt höga doser kortison så börjar mina lungor bete sig på önskat sätt, så den biten ska ingen stackars anestesiläkare behöva bekymra sig för, utan det är bara att ta fram träklubban och svinga den när rätt tidpunkt kommer.

Men om jag ytterligare har en bakterieinfektion i snoken så kommer jag att börja tro att det är dags att amputera från axlarna uppåt. På riktigt.

HYKS har problem med allt möjligt. Bland annat genom att de ändrar sina tider så pass många gånger och väldigt snabbt inpå, så har jag redan en gång gått dit i onödan. För att brevet som upplyste mig om att tid annullerats och vilken den nya tiden var inte hunnit fram med posten. Efter tre olika försök så tar de emot mig. När jag äntligen kommer till läkaren så visar det sig att det börjar bli lite väl tight inför operationsdagen, just med tanke på om det bor ruggiga basilusker i näskaviteterna.

Sen vet jag fortfarande inte vilken tid jag ska infinna mig och bli opererad den 25.11. De ska de också ringa och upplysa mig om. Imorgon. Som det funkat hittills undrar jag i mitt stilla sinne om jag överhuvudtaget kommer att bli kontaktad av dem innan den 25.11.

Undrar hur många läkartider, åtgärder och operationer som inte blir av på grund av upprepat rådd med tidsbokningar och avstängda telefoner? Jag har en bekant som fick kallelse till öronpolikliniken tre gånger för samma ingrepp. Ingen visste riktigt vilken tid det var som gällde. Låter inte så effektivt i mina öron.

Småningom kommer de väl att hitta mig mumufierad med min Nokia fastvuxen i handen, fortfarande inväntande ett telefonsamtal från HYKS.

Inga kommentarer: