måndag 21 april 2008

Bo, bo dyrt

Jag har fascinerats av en lapp som hänger på anslagstavlan i den lokala butiken här ett stenkast från min arbetsplats. Bland lapparna om olika slag av reikibehandlingar och erbjudanden om juridisk hjälp och hundvaktande, finns det också upprop av folk som söker bostad. Ifrågavarande familj söker en större lägenhet omfattande 3-5 rum, med en maxhyra på 1200. I Kronohagen.

Det är bra att ha en positiv inställning till livet och tro att allt ordnar sig. Men med tanke på hur hyresutvecklingen sett ut i denna stad de senaste åren så har jag svårt att inbilla mig att de hittar en lägenhet i den här trakten för någonting ens i närheten av den summan.

Vilket leder vidare till frågan om hur folk har råd att bo i den här stan överhvudtaget. Klart är väl att man inte nödvändigtvis behöver bo just i denna ändan av stan, men faktum är att du för 1200 euro har svårt att hitta något som det ryms mer än 2 personer i, om du vill bo relativt centralt. Med relativt centralt menar jag allt som finns inom 5 kilometers radie från järnvägstorget.

I Åbo kan man hyra en hundrakvadratare mitt i stan för strax över tusenlappen. Bara som en jämförelse. Om man bor på vischan kan bygga ett hus och betala av på sitt lån och ändå kommer man inte i närheten av 1200 i månaden.

Så vad gör man här?

2 kommentarer:

Hon som lägger puzzlet sa...

Inlägget kom som ett brev på posten. Talar till mig.. Jag håller just på och funderar vad som lönar sig bäst.. att bygga en glasveranda som sägs kosta nästan 40.000 euro.. Man räknar med 1500 euro kvadratmetern nuförtiden då man bygger. Eller högre. Alltså.. nu börjar jag räkna hur många hyror det skulle bli om jag bodde där på 5 km:s radien du nämner.. Hmm.. En glasveranda som är utbyggnad på ett litet kök.. är kanske ändå värt sitt pris..

Lisen sa...

Det är ju det, pengarna i sig är inte det viktiga. Men så funderar jag ibland på dem som inte har något val. Jag har råd att bo där jag bor (inte i Kronohagen, alltså, men inom de 5 kilometrarna) även om det svider. Stigande hyror är ett stort problem här, och det kommer att bli värre. Undra på att det är svårt att få socialarbetare, bibliotekarier, hemvårdare etc. att flytta hit, med de löner de erbjuds. När man kan bo hälften billigare i Träskända. Och ha samma lön...