måndag 7 april 2008

Frisk Dikt

Känns märkligt att besöka en stad som man bott i i nästan 20 år och bo på hotell. Åbo poesidagar har avnjutits i roligt sällskap och nu återstår bara att försöka orientera sig i vardagen igen. Fast vad det galna i poesin (temat löd Poesi och galenskap) egentligen syftade på vet jag inte om vi egentligen kom närmare. Förutom att all (bra) poesi på något sätt går emot förnuftet. Vill man göra en riktigt dålig definition av vad lyrik är, och det tänker jag göra nu; pass på, kan man säga att det är en samling anomalier som återkommer med olika frekvens.

Så jag passade på att fråga en viss litteraturkritiker vad Frisk Dikt är. Litteraturkritikern, vars litteratursyn, åtminstone som den tar sig uttryck i hans dagliga värv, jag inte riktigt delar, meddelade genast att det kan han svara på. Frisk Dikt är Runebergs Älgskyttarne. Och det kan vi väl hålla med om att friskt och sunt har nationalskalden skrivit. Fast beskedet om Älgskyttarne gjorde en annan kritiker, och god vän till mig, illa berörd, eftersom hon tyckte att just den dikten är en av de få saker JLR skaldat som ännu kan ge en njutningsfull läsupplevelse.

Jag tvår mina händer.

Däremot hade jag glömt bort hur mycket jag tycker om Barbro Lindgrens böcker, vad är det med mig?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vov vov sade hunden-vill inte sittavid datorn mer-du får skriva själv!

Lisen sa...

Jamen, hunden skriver så mycket bättre...

Anonym sa...

Frisk eller sjuk´vem bestämmer?Nu´matte, får du faktiskt ta dig i kragen och pallra dig hit´måste ut och pinka i skogen, du vet´vi hundar har orden men gillar inte annat än att slöa i solen!

Lisen sa...

Sessan fick gå ut i friska luften ett tag :-) Nu vaktar skyltdockorna....

Anonym sa...

Frisk dikt´visste inte att det fanns en sjuk?Det måste det ju, annars kan man inte jämföra och se´att den ena är friskare än den andra??Skönt att Sessan fick gå ut i solen-är säkerpå att hon diktar friskt, med de rätta orden-man brukar ju säga att, ur barnamun´gäller säkert också djuren?Skickar lite virtuell hundmat, kanske ett ben, grisöra-vem vet! MVH Gladiatan