tisdag 29 april 2008

Kryss

Jag har tillbringat tiden mellan söndag eftermiddag och tisdag morgon på kryssning, Helsingfors-Stockholm-Helsingfors. Man kan fråga sig varför. Speciellt eftersom jag är erkänt dåligt på att köpa saker och överhuvudtaget spendera pengar på all möjlig dynga, vilket är det primära syftet med att placera folk på en pråm utan möjlighet att avlägsna sig därifrån på x antal timmar.

Kryssningen är ett resultat av min vilja att bidra till mänsklighetens fromma. Jag köpte ett antal lotter (4 st) i samband med en basar för ett halvår sedan, trygg i min förvissning om att jag, som vanligt, aldrig vinner nånting. Så icke denna gång.

Huvudvinsten rasslade in och jag kryssar. Och kryssar. Och kryssar. Saldot blev en flaska skumvin och några askar Läkerol från taxfreen. Ett par öl i puben och VM i snooker, direktsänt från Sheffield. En ryslig massa underhållning av pubtrubaduren som envisades med att sjunga alla de tråkigaste låtarna av Simon & Garfunkel (Sounds of silence, The boxer, Homeward bound, Scarborough fair). America kunde han inte, den enda sång ur Paul Simons repertoar som man med någorlunda gott samvete kunde tänka sig att låta en pubpublik ta del av.

En eloge skall Lasse Pe dock ha för att han lät El condor pasa vila i frid. Tack.

Inga kommentarer: